Definition of Microsoft Office
Microsoft Office is a collection of different types of application software that helps us to complete complex tasks. Here we can edit, create, view data into different forms like to design data in tabular form by using a spreadsheet, show slide show presentations by using PowerPoint, Create short notes by using one's notes and there is so much complex work we do by using different types of application.
In Hindi
Microsoft Office विभिन्न प्रकार के एप्लिकेशन सॉफ़्टवेयर का एक संग्रह है जो हमें जटिल कार्यों को पूरा करने में मदद करता है। यहां हम डेटा को विभिन्न रूपों में संपादित कर सकते हैं, बना सकते हैं, देख सकते हैं जैसे स्प्रेडशीट का उपयोग करके डेटा को सारणीबद्ध रूप में डिजाइन करना, पावरपॉइंट का उपयोग करके स्लाइड शो प्रस्तुतियां दिखाना, किसी के नोट्स का उपयोग करके छोटे नोट्स बनाना और इतना जटिल काम है जिसका हम उपयोग करके करते हैं विभिन्न प्रकार के आवेदन।
Uses of Microsoft office
There are the following uses of Microsoft Office is given below:
1. Business Analysis: Here you can analysis of the collection of the data for decision making of business planning. In business analysis, we highlight the short information from the huge collection of data by using graphics methods.
In Hindi
यहां आप व्यवसाय योजना के निर्णय लेने के लिए डेटा के संग्रह का विश्लेषण कर सकते हैं। व्यापार विश्लेषण में, हम ग्राफिक्स विधियों का उपयोग करके डेटा के विशाल संग्रह से छोटी जानकारी को उजागर करते हैं।
2. Performing Report: It is also the type of business analysis that can be done by using the Microsoft Excel application which is also the product of Microsoft Application. Here we can convert data into the report by using the pivot tables option given in performing the report.
In Hindi
यह एक प्रकार का व्यावसायिक विश्लेषण भी है जो माइक्रोसॉफ्ट एक्सेल एप्लिकेशन का उपयोग करके किया जा सकता है जो कि माइक्रोसॉफ्ट एप्लीकेशन का उत्पाद भी है। यहां हम रिपोर्ट को निष्पादित करने में दिए गए पिवट टेबल विकल्प का उपयोग करके डेटा को रिपोर्ट में बदल सकते हैं।
3. Office Administration: It helps to store or edit the administration data into excel. It also performs reports to maintain different records like to store information of student detail, to store information of business, etc.
In Hindi
यह प्रशासन डेटा को एक्सेल में स्टोर या संपादित करने में मदद करता है। यह विभिन्न अभिलेखों को बनाए रखने के लिए रिपोर्ट भी करता है जैसे छात्र विवरण की जानकारी संग्रहीत करना, व्यवसाय की जानकारी संग्रहीत करना आदि।
4. Education: Here we can store data or information related to student records likes their fees, roll no, etc.
In Hindi
यहां हम छात्र रिकॉर्ड से संबंधित डेटा या जानकारी जैसे उनकी फीस, रोल नंबर आदि स्टोर कर सकते हैं।
5. Contact: It also provides facilities to store information related to a person like a person's name, personal phone numbers, etc.
In Hindi
यह किसी व्यक्ति से संबंधित जानकारी जैसे व्यक्ति का नाम, व्यक्तिगत फोन नंबर आदि स्टोर करने की सुविधा भी प्रदान करता है।
Features of Application
There are the following features of the Microsoft Application are given below:
1. Secure Data Storage
2. Marketing Leading word processor
3. Excellent mail facility
4. Mobile and Web accessibility
5. Build Your Own Intranet
In Hindi
1. सुरक्षित डेटा संग्रहण
2. मार्केटिंग लीडिंग वर्ड प्रोसेसर
3. उत्कृष्ट मेल सुविधा
4. मोबाइल और वेब एक्सेसिबिलिटी
5. अपना खुद का इंट्रानेट बनाएं
Which Applications are included in Microsoft office
Here the application includes in the Microsoft package, according to your need of packaging selected by you. Microsoft Office includes - Word, Excel, PowerPoint, OneNote, and Outlook. These are the common application software present in all versions of the Microsoft office package which you want to select.
Short descriptions of the Microsoft Office Application is given below:
1. Word: Here you can create, edit or view the document, flyers, etc.
2. Powerpoint: Here you can manipulate data into animation or graphic form.
3. Excel: Here you can store data into tabular or spreadsheet form.
4. OneNote: Here you can organize data into handwriting notes, screen captures and audio clips also.
5. Outlook: By using the outlook application here you can transfer data from one location to another location in short times.
In Hindi
यहां एप्लिकेशन आपके द्वारा चयनित पैकेजिंग की आपकी आवश्यकता के अनुसार Microsoft पैकेज में शामिल है। माइक्रोसॉफ्ट ऑफिस में शामिल हैं - वर्ड, एक्सेल, पॉवरपॉइंट, वनोट और आउटलुक। ये माइक्रोसॉफ्ट ऑफिस पैकेज के सभी संस्करणों में मौजूद सामान्य एप्लिकेशन सॉफ़्टवेयर हैं जिन्हें आप चुनना चाहते हैं।
माइक्रोसॉफ्ट ऑफिस एप्लीकेशन का संक्षिप्त विवरण नीचे दिया गया है:
1. शब्द: यहां आप दस्तावेज़, फ़्लायर्स आदि बना सकते हैं, संपादित कर सकते हैं या देख सकते हैं।
2. पावरपॉइंट: यहां आप डेटा को एनिमेशन या ग्राफिक रूप में हेरफेर कर सकते हैं।
3. एक्सेल: यहां आप डेटा को टेबल या स्प्रेडशीट के रूप में स्टोर कर सकते हैं।
4. OneNote: यहां आप डेटा को हस्तलेखन नोट्स, स्क्रीन कैप्चर और ऑडियो क्लिप में भी व्यवस्थित कर सकते हैं।
5. आउटलुक: यहां आउटलुक एप्लिकेशन का उपयोग करके आप कम समय में डेटा को एक स्थान से दूसरे स्थान पर स्थानांतरित कर सकते हैं।
Post a Comment